Wednesday, September 28, 2011

ارضي بالنصيب

"أرضي بالنصيب"
واحدة من الجمل اللي بكرها كره العمي .
مجرد جملة استسلامية علشان الواحد يبطل يكافح للي هو عايزه.
أنا انسان متمرد مش هرضي باللي انا مختارتوش و مبحبوش . 
أنا اللي هقرر أنا هبقي إيه مش نظام فاشل او بعض الخيارات السيئة او اني احقق رغبات حد تاني فيا.
من النهاردة انا حقق أنا مش حد تاني .
أنا مش حد تاني أنا هو أنا ....علشان انجح لازم اعمل اللي بحبه أنا.
في جملة قرأتها في كتاب شاب كشك لعمرو سلامة "اذا لم تعمل ما تحب .... فحاول مرة اخري" انا مش متذكر النص اذا كان صحيح او لا لكن ((متأكد)) من المضمون. 
علشان كده انا هعمل اللي اقدر عليه علشان اعمل ما احب ....

2 comments:

  1. الجمله دي احنا فاهمينها غلط وكمان بنقولها في المواقف اللي مش ملائمه بيها الرضى او القناعه هي كنز لا يفنى
    معنى ارضى بنصيبك يعني ارضى بقليلك مش في العمل ولا في الدراسه ولا في كل ده بس متبصش للي معاه فلوس اكتر منك وتعد تندب حظك لا اشتغل واعمل اللي عليك وارضى باللي مقسوملك يعني متبصش للي في ايد غيرك هيا دي القناعه
    لو عندي طقم غيري مش لاقي يلبس انا بكده قنوعه وراضيه وفي نفس الوقت مش متخاذله بشتغل وباذن الله هجيب احلى منها واكتر
    احنا بس اللي فاهمينها غلط لان الناس بتقولها في موضعها الغلط الرضى نعمه مش نقمه بس نفهم يعني ايه رضى

    ReplyDelete
  2. لا انا بيتكلم علي لما يكزن عندك حلم و تحصل عقبات و يتقالك ارضي بالنصيب ...هنا دا مجرد استسلام

    ReplyDelete