Tuesday, September 27, 2011

سلسلة من الفشل

الفشل هو إنك متوصلش للهدف بتاعك .
إذا كان دا هو تعريف الفشل ....فانا بمر بفترة مش من الفشل لكن بسلسلة من الفشل .
و بما أني مش بؤمن بسوء الحظ ...فالفشل بيجي عن طريق الاختيارات الغلط .
زيي كده .... اعتقد ان السلسلة ابتدت في تانية ثانوي (زي ما بتبتدي مع اي طالب في مصر)بتكون محدد مجموع معين بتطمح ليه ....في الأخر ولا بتشوفه في حالتي انا قلت اه يمكن علشان انا مكنتش باخد دروس خصوصية غير في مادة واحدة (لأني معترض عليها مش المادة ..الدروس) فجبت مجموع مش اللي في دماغي وطبعا صدمت و حسيت بالفشل لمدة و بما أني كنت علمي فحاولوا يقنعوني اني أحول لادبي .... وطبعا انا اصريت و فضلت علمي و قلت بقي اخد دروس يمكن اقدر اوصل للمجموع اللي يوصلني للي عاوزه بس للاسف المرة دي اقدر اقول انه الحظ اللعين اللي خزوقني في المواد "طبعا كله فاكر امتحان التفاضل اللي محدش عرف يحله و امتحان الفيزياء اللي فشخ العيال" انا بقي كنت الدفعة دي .
قلت خلاص قشطة اي جامعة اطلع بالشهادة بتاعتها و اتفرغ للي نفسي فيه من زمان .
but life really like missing with me
هوب سنة اولي في الجامعة تخلص و الاقي نفسي بعيدها ... قلت ماشي لسة بقي طالع من ثانوي جديد و مش واخد علي امتحانات الكلية .
واعيد سنة اولي و اطلع بمادتين كنت شايلهم قبل كده "احااااا بقي دا كده كتييير".
قلت خلاص سنة تانية لازم اعديها من اول مرة ....هوب اروح لابس اول ترم 4 مواد O_o .
WTF????
بس مكنتش لسه فقدت الامل كان عندي مادة لسة مش عارف نتيجها و مادة هتترفع و مادة لو طلعت صافي هتترفع ...قلت بس لازم اذاكر علشان انجح في المادتين بتوع اولي و ال7 مواد  بتوع تانية .
هوووووب البس مادتين تانيين لتستمر سلسلة الفشل الي هذه اللحظة .... i'm just lost hope :((
لحد دلوقتي بحاول استفيد من الفشل دا بس للاسف لما بتبقي وسط المعمعة مش بتقدر تفكر بعقل صافي .
فقلت اكتب علشان لما يبقي عقلي صافي اقدر ارجع و افتكر و افكر . 

No comments:

Post a Comment