Wednesday, October 19, 2011

البوذية

طبعا ناس كتير سمعوا عنها . 
انا قلت ابدأ بيها علشان مشهورة .
البوذية هي مجموعة من التعاليم او المبادئ اللي عملها واحد اسمه سيدهاترا جواتاما- Siddharta Gautama اللي اصبح بوذا او بودا -Buddha .

و تقوم البوذية علي 4 مبادئ اساسية اسمهم الحقائق النبيلة الاربعة:
  1. ان الحياة اساسها المعاناة "هذه هي الحقيقة النبيلة عن المعاناة : الولادة هي معاناة، والشيخوخة هي معاناة، والمرض هو معاناة، والموت هو معاناة؛ الحزن ، والرثاء والألم والأسف واليأس هي معاناة؛ الاتحاد مع ما هو محزن هي معاناة؛ الانفصال عن ما هو مرضي هو معاناة، عدم الحصول على ما يريد المرء هي معاناة"
  2. اصل المعاناة "هذه هي الحقيقة النبيلة عن أصل المعاناة : إنه الحنين زيؤدي إلى تجدد الوجود، يرافقه البهجة والشهوة، السعي إلى الفرحة هنا وهناك هي أيضا كذلك، الشغف للمتع الحسية، الحنين للوجود، التوق للخلود "
  3. بعد كده وضح ايه اللي يوقف المعاناة"هذه هي الحقيقة النبيلة عن وقف المعاناة : هي تتلاشى بعيدا دون عودة عند وقف الأعمال التي تشغف النفس، والتخلي والتنازل عن ذلك، والتحرر من ذلك، وعدم الاعتماد على ذلك"
  4. بعد كده وضح الطريق اللي لازم الواحد يمشيه علشان يوقف معاناته الانسانية"هذه هي الحقيقة النبيلة عن الطريقة التي تؤدي إلى وقف المعاناة : الطريق النبيل الثماني، والذي هو النظر السليم، النية السليمة، الكلمة السليمة، العمل السليم، كسب الرزق السليم، الجهد السليم ، الذهن السليم، التركيز السليم"
يمكن اهم مفهوم من المفاهيم البوذية هو الكارما و الكارما ببساطة هي الفعل و رد الفعل ... انت عملت حاجة حلوة هتتردلك حلوة ... انت عملت حاجة بنت كلب هترجع الحاجة دي تعوضك .. نفس مفهوم الشتيمة تلف و ترجع لصاحبها بس في الكارما الشتيمة بتلف و المجاملة بتلف برده.


الهدف من المتعبد البوذي و الرهبان البوذين هو الوصول لمرحلة النيرفانا انت تقدر تتحرر من الكارما و المفروض ان محدش بيوصل للنيرفانا الا الرهبان بس زي دا... او ريتشارد جير D:


و بتتكثف البوذية في شمال شرق آسيامن اول الهند لحد اليابان .
و دا لينك للبوذية علي ويكيبديا ...هتلاقوا كلام كتير مقتبس او متشابه لإني مجرد لخصت الكلام اللي عاوز يقرأ اكتر يدور هو بقي :)).




No comments:

Post a Comment