Friday, September 30, 2011

طب ايييييييه ؟؟

دلوقتي انا في مرحلة اللي هي بين الأمل في أن الثورة ممكن تنجح و اليأس في أن العسكر هيكلوها و هيكلونا معاها.
دلوقتي أنا اعتقد أن مفيش حل غير أن المجلس السمكري دا يمشي ....علي رأي عمرو دياب لا يوجد حل آخر.
من الاخر هو اللي معطل كل حاجة .
بس يمشي ازاي و هو عارف تنه لو مشي هيتجرجر في المحاكم و يتقلب في دفاتره القديمة.
من الاخر الاخ المشين كان بقاله مع حسحس 12 سنة وزير الحرب بتاعه يعني دراعه اليمين يعني اي حتة سلاح تدخل او تخرج لازم المشين يكزن عارف بيها .
و هم الحاج عنان كان في امريكا و دي مش بيروحها غير الحبايب و الحبايب بس اي حد تاني يروح كخ.
عاوزينها بعد كل ده الثورة تنجح ..... يأخي احاااا.
علشان كده انا نازل بكرة التحرير و هاروح اتظاهر عند وزارة الدفاع علشان أنا لسة عندي حبة أمل أننا ممكن نبقي حاجة كبييييرة أوي .
بس مش هنبقي غير لما نبني علي نضيف و نشيل الرمم و الزبالة الاول .

Wednesday, September 28, 2011

ارضي بالنصيب

"أرضي بالنصيب"
واحدة من الجمل اللي بكرها كره العمي .
مجرد جملة استسلامية علشان الواحد يبطل يكافح للي هو عايزه.
أنا انسان متمرد مش هرضي باللي انا مختارتوش و مبحبوش . 
أنا اللي هقرر أنا هبقي إيه مش نظام فاشل او بعض الخيارات السيئة او اني احقق رغبات حد تاني فيا.
من النهاردة انا حقق أنا مش حد تاني .
أنا مش حد تاني أنا هو أنا ....علشان انجح لازم اعمل اللي بحبه أنا.
في جملة قرأتها في كتاب شاب كشك لعمرو سلامة "اذا لم تعمل ما تحب .... فحاول مرة اخري" انا مش متذكر النص اذا كان صحيح او لا لكن ((متأكد)) من المضمون. 
علشان كده انا هعمل اللي اقدر عليه علشان اعمل ما احب ....

Tuesday, September 27, 2011

سلسلة من الفشل

الفشل هو إنك متوصلش للهدف بتاعك .
إذا كان دا هو تعريف الفشل ....فانا بمر بفترة مش من الفشل لكن بسلسلة من الفشل .
و بما أني مش بؤمن بسوء الحظ ...فالفشل بيجي عن طريق الاختيارات الغلط .
زيي كده .... اعتقد ان السلسلة ابتدت في تانية ثانوي (زي ما بتبتدي مع اي طالب في مصر)بتكون محدد مجموع معين بتطمح ليه ....في الأخر ولا بتشوفه في حالتي انا قلت اه يمكن علشان انا مكنتش باخد دروس خصوصية غير في مادة واحدة (لأني معترض عليها مش المادة ..الدروس) فجبت مجموع مش اللي في دماغي وطبعا صدمت و حسيت بالفشل لمدة و بما أني كنت علمي فحاولوا يقنعوني اني أحول لادبي .... وطبعا انا اصريت و فضلت علمي و قلت بقي اخد دروس يمكن اقدر اوصل للمجموع اللي يوصلني للي عاوزه بس للاسف المرة دي اقدر اقول انه الحظ اللعين اللي خزوقني في المواد "طبعا كله فاكر امتحان التفاضل اللي محدش عرف يحله و امتحان الفيزياء اللي فشخ العيال" انا بقي كنت الدفعة دي .
قلت خلاص قشطة اي جامعة اطلع بالشهادة بتاعتها و اتفرغ للي نفسي فيه من زمان .
but life really like missing with me
هوب سنة اولي في الجامعة تخلص و الاقي نفسي بعيدها ... قلت ماشي لسة بقي طالع من ثانوي جديد و مش واخد علي امتحانات الكلية .
واعيد سنة اولي و اطلع بمادتين كنت شايلهم قبل كده "احااااا بقي دا كده كتييير".
قلت خلاص سنة تانية لازم اعديها من اول مرة ....هوب اروح لابس اول ترم 4 مواد O_o .
WTF????
بس مكنتش لسه فقدت الامل كان عندي مادة لسة مش عارف نتيجها و مادة هتترفع و مادة لو طلعت صافي هتترفع ...قلت بس لازم اذاكر علشان انجح في المادتين بتوع اولي و ال7 مواد  بتوع تانية .
هوووووب البس مادتين تانيين لتستمر سلسلة الفشل الي هذه اللحظة .... i'm just lost hope :((
لحد دلوقتي بحاول استفيد من الفشل دا بس للاسف لما بتبقي وسط المعمعة مش بتقدر تفكر بعقل صافي .
فقلت اكتب علشان لما يبقي عقلي صافي اقدر ارجع و افتكر و افكر . 

Monday, September 26, 2011

الزلزال

من اول شهر سبتمبر ما ابتدي وكل اللي اكل دماغ الناس هو الزلزال اللعين و المذنب الطائر المتجه الي كوكبنا الازرق .....
قال يعني خلاص انهاردة هو اخر يوم في حياة معظم البشر إن لم يكن في تاريخ الأرض نفسها .
انا نفسي لعرف مين الراجل التيييييت اللي قال ان في دين ام زلزال انهاردة....احاااا حتي لو في زلزال سيب الناس علي عماها ومتعملعاش حالة الفزع دي =((
وبعدين اذا كان هو هيدمر الارض كلها بتقول ليه ماهو كله كده كده هيروح في الزلزال...يبقي ايه لزمته بقي نعرف علي اساس هنروح القمر ولا المريخ؟؟؟؟
و بعدين احااا يعني هو الزلزال يجي يموتني و انا لسة شاب فيرجين ..... دا حتي يبقي حرااااام D=
علشان كده متخافوش ولا انا هموت فيرجين "i wish" ولا الزلزال هيجي انهاردة . 
تقدروا تناموا او تخرجوا او تشوفوا اخبار الزلزال اللي شغال في التلفزيون .... D=
see ya after the earthquake =D

Sunday, September 4, 2011

‫بيان رقم (26) لثورة الغضب المصرية الثانية‬

بيان رقم (26) لثورة الغضب المصرية الثانية

9/9 و سلملي علي المجلس

طبعا اكيد مصر كلها سمعت عن مليونية بتاعت يوم 9
وطبعا كالعادة في المؤيدين بشدة و المعترضين بقوة و اللي لسة محددش موقفه .
وطبعا من العنوان باين انا موقفي ايه ...طبعا مؤيد و نازل.
انا بس نفسي اعرف اللي معترض اوووي ده واللي بيقول المجلس خط احمر و بنفسجي و المجلس "حما"الثورة يعني انتوا بس اللي شايفين بس الكلام دا ؟؟
طبعا هتقلولي مانت برده مش شايف ان المجلس عمل اي حاجة وانت فاكر انك صح وباقي الناس غلط.
اقولك تعالي نشوف المجلس عمل ايه و معملش ايه 
المجلس مسك الحكم يوم 12 فبراير يوم 14 فبراير الشرطة العسكرية طوقت الميدان وطالبت باخلاءه وطبعا شفيق بونبون كان لسة قاعد و يوم 22 فبراير الناس نزلت تاني علشان تمشيه و اتنفضلهم راح الناس نزلوا تاني يوم 25 علشان شفيق و بونبون برده فضل قاعد و شفيق مشي و شرف جه و الناس حست ان المجلس معاهم وكده سيبوكم من حبيت الاحداث اللي في النص و خلينا نركز علي الاستفتاء بتاع 19/3 .
طبعا ثورة يعني النظام سقط يعني الدستور يتلغي تلقائي و يتعمل واحد جديد .
جه عم المجلس وعمله حبتين وبتاع و قالك هنعمل "تعديلات دستورية " يعم الحاج مينفش يرضيك يهديك و تصادف انها نفس التعديلات اللي قالها حسحس مش فاكر في انهي رغي من اللي كان بيقوله الخطاب الاول او التاني كده يعني .
مش مهم المهم الناس عملت الاستفتاء وجت النتيجة بتاعت 77 في المية للاستقرار والمجلس و الدين وكله و بتاع كده.
و هووووب راح مخزوق دول و طلع اعلان دستوري و خلي الناس كلهم يضربوا دماغهم في الحيط .
و بعد كده ابتدي بقي يفضي للثوار او المتظاهرين مش مهم التسمية ايه علشان هو سماهم حاجة تانية خالص ....سماهم "بلطجية" واي حد يمسكوا في مظاهرة ولا في اي ميدان يقولك بلطجية و طبعا الناس فرحانة انه بيقبض علي البلطجية بس المشكلة انه مكنش بيقبض علي البلطجية .... هو بس كان بيسيب الناس والبلطجية الحقيقيين يضربوا بعد بالرصاص و الملوتوف و ينفخوا بعض و بعد كده يجوا بعد ميكون مات من 1-4 شخص و طبعا كله الكهربا و العصيان اللي بيلموا بيها الناس . وطبعا في حاجات تانية كتيييييييير بس انا ايديا و جعتني من الطباعة علشان كده هاختصر و اقول انا نازل ليه :
بسم الله الرحمن الرحيم

بيان رقم (24)
 لثورة الغضب المصرية الثانية

في ظل ما تشهده الثورة من تراجع و إلهاء للشعب عن مستقبل بلاده و عن شكل الحياة السياسية الديموقراطية بها و تكريس للحكم العسكري وأيضا إعمال لمحاكماته ضد الثوار وعليه فإن ثورة الغضب المصرية الثانية تدعو الى التظاهر يوم التاسع من سبتمبر 2011 في ميدان التحرير و مختلف ميادين التحرير في ربوع البلاد كما تدعو القوى السياسية بشتى اختلافاتها إلى التوحد و نبذ دواعي الفرقة و الإختلاف و الإلتفات الى مصلحة الوطن و تأجيل نقاط الخلاف لحين اكتمال الثورة و لحين انتزاع الحقوق الآتية:

   1-الوقف الفوري للمحاكمات العسكرية للمدنيين و إعادة محاكمة من صدر ضدهم أحكام عسكرية من المدنيين أمام قاضييهم الطبيعي لأنها باتت تستخدم ضد الثوار بينما يعيث البلطجية في الأرض الفساد و في ظل ظهور بعض الإتهامات الجديدة مثل الإساءة للمشير و الإساءة للمجلس العسكري بما يتنافى مع مبدأ تقبل الحاكم للنقد بمختلف درجاته وأن هذه التهم المستحدثه تثبت عدم صدق ما ورد في رسالة رقم (68) للمجلس العسكري من أن المحاكمات العسكرية هي للبلطجية فقط و ليست لشباب الثورة أو لأصحاب الرأي و الفكر.
2-التأكيد على حقي التظاهر و الإعتصام المنتزعين كأحد أهم نتائج الثورة و أن اغتصاب هذا الحق يعد قمعا للثورة و الثوار و تعديا على مكتسباتها و عودة لسياسة تكميم الأفواه المتبعة في العصر البائد و هو ما يحدث بإستمرار منذ فض اعتصام التحرير في غرة الشهر المعظم و استمرار التواجد الأمني المكثف و المستمر بميدان التحرير بما يتنافى مع ما ورد في الرسالة رقم (68) للمجلس العسكري من كفالة هذه الحقوق وسط صمت مطبق من القوى السياسية المختلفة و الذي لا يخلوا من بعض الإدانات و الشجب الشكلي في أغلب الأحيان.    
3-إنهاء الحكم العسكري للبلاد و تسليم السلطة وذلك استنادا الى انتهاء مهلة ال 6 أشهر التي منحها المجلس العسكري لنفسه وذلك بعد أن أصبح الحكم العسكري أداة تفتك بالثوار وآلة لمحاكمتهم عسكريا و تكميم أفواههم وتشتيت شملهم وآلة لقمع الثورة و تحويلها من ثورة الى حركة إصلاحية وإحباط الروح المعنوية للثوار والشعب على حد سواء و منع التظاهرالسلمي و رفض النقد وزعم احتكار الوطنية،كما تعمد ترك أحوال البلاد المعيشية و الاقتصادية تؤول من سئ لأسوأ بغرض تحميل هذه الأعباء للثورة بينما يتخلى الحكم العسكري عن مسؤولياته تجاهها.
وعليه فإننا ندعو القوى السياسية بمختلف توجهاتها و طوائفها و انتماءتها و مختلف طوائف الشعب إلى التوحد و نبذ الخلافات و دواعي الفرقة و تأجيل الخلافات لحين الانتهاء من المطالب الاساسية للثورة و النزول الى ميادين التحرير تحت رايات الإجماع دون غيرها وأن يكون التظاهر بعيدا عن قضايا الخلاف.
كما تؤكد ثورة الغضب المصرية الثانية على ان سوء الأحوال المعيشية و الغلاء و ارتفاع الأسعار هو نتاج تقاعس مديري شئون البلاد عن تحقيق مطالب الثورة والتباطؤ في تحقيقها إلا تحت الضغط الشعبي الهائل و أن عدم وصول نتائج الثورة الى جميع طبقات المجتمع ، الفقيرة منها قبل الميسورة هو مسئولية مديري شئون البلاد وحدهم دون غيرهم و أن تحميل هذه الأعباء للثورة إنما هو من مكر أعداء الثورة لفض جموع البسطاء عنها.

الثورة أولا
لو الاسباب دي مش كفاية انا مش عارف ايه اللي يخلينا ننزل .
بيييييييس