Wednesday, June 22, 2011

تخاريف فترة امتحانات

 في هذه الفترة العصيبة بيجي الاحساس بالملل و الزهق والكآبة عادي يعني زي كل الطلبة في مصر و يسلام لو انت في كلية مش مستحملها زي كده مثلا و كل يوم وانت بتصحي من النوم تعد تسب وتلعن في اليوم اللي  دخلتها .
بيجليك الاحساس بتاع كلها محصلة بعدها و مبقيتش فرقة سيناء من سونيا او fuck this & fuck the collage & hell with the exams .
انا طول عمري وانا مقتنع ان نظام التعليم في مصرنا الحبيبة نظام تعليم فاشل بكل معني كلمة فاشل وامنية حياتي ان في يوم اسمع ان مكتب التنسيق اتلغي و ان كل واحد بس قدر يدرس اللي بيحبه و ساعتها مش هنبقي بلد شهادات "قال يعني بتشتغل بيها" و اكيد قدام الواحد بيحب اللي بيدرسه و بيشتغله هيبدع فيه ويخلص و يتفاني فيه .
طبعا هتلاقي اللي يقولك تلغي مكتب التنسيق ازاي دي كده هتبقي دكاترة ومهندسين بس ...... مين قال كده خلاص مافيش غير كده في مصر انا ماكنتش نفسي ابقي مهندس انا طول عمري وحلم حياتي اني ادخل computer science و ابقي مبرمج و اني ابقي خريج هندسة عمري مافكرت فيه . 
في الاخير احب اقول سيب كل واحد يعمل اللي يحبه .

No comments:

Post a Comment