Thursday, December 1, 2011

التطرف لا دين له .... بجد

اليومين دول ابتدي يطلق عليا مجومعة من الاسماء في الوسط الكنسي بتاعي ... زي "بتاع التحرير - الثورجي - الواد المجنون بتاع المظاهرات " و في بعض الناس قالت عليا متطرف :O .
طبعا الاسماء اللي موجودة بين "" دي قدمت و اتعودت عليها . 
لكن اللي صعقني بجد هو ان حد يقول عليا متطرف و دا بقي ليه ؟؟
اقولكم انا ليه ... لم حبة ناس تقول لي ان اللي ماتوا في ماسبيرو شهداء و اللي ماتوا في التحرير لاء .
يبقي انا حقا اعترض علي اساس ان اللي ماتوا في ماسبيرو دول ماتوا ايام الامبراطورية الرومانية ماكانت بتموت المسيحيين علشان مجرد انهم مسيحيين .
مش مقتنعين ان اللي ماتوا في التحرير او ماسبيرو زي بعض الاتنين اتقتلوا علشان خرجوا يطلبوا بحقهم .
ندخل بقي علي النقطة التانية ان المسيحيين اللي ماتوا دول شهدا علشان مسيحيين ... ياخي احاااا 
اكتر حاجة بكرها هي نظرية ان دين واحد بس هو اللي هيدخل الجنة المسيحيين مقتنعين انهم بس اللي هيدخلوا و المسلمين بردوا مقتنعين انهم هيدخلوا لوحدهم .
و اذا دورنا اكيد هنلاقي اليهود عندهم نفس النظرية .... "واضح انها مشكلة موجودة مع اتباع الديانات السماوية".
افرض يا اخي طلع نابك علي شونة و لاقيت نفسك مع مسلم ويهودي ... هتعمل ايه هتقف و تقول انا مش داخل الجنة دي انا عاوز واحدة ليا لوحدي ؟؟؟ 
من الاخر ربنا هو اللي هيقرر مين هيدخل .... مش انت "مسيحي - مسلم - يهودي- بوذي -بهائي - اي حاجة". It's in God's hand 

No comments:

Post a Comment