Friday, October 21, 2011

مفيش عنوان ... مجرد تاريخ 21/10/2011

الحياة دي شئ غريب .... اوقات تحسسك انها رائعة متقدرش تستغني عنها حلوة و جميلة من الاخر لونها بمبي علي رأي سعاد حسني .

و ساعات بتخليك ... ولا انت طايق نفسك ولا طايق اللي حواليك .

معرفش إذا كان دا بيحصل معايا انا بس و لا دا الطبيعي مع الناس او مجرد علشان انا انسان مودي متقلب ... بس اللي انا متأكد منه انه لما تعيش يوم رائع لازم تحس بالاكتئاب بعديه .

كأن الحياة بتحب تعاقب الواحد علي يوم لذيذ قضاه او خروجة حلوة او فسحة ظريفة او قعدة خفيفة .
بحس اني كئيب اوووي اليومين دول ... يمكن دي مجرد حالة عامة في المجتمع دلوقتي ... او حالة خاصة علشان الواحد دلوقتي عايش من غير هدف او غاية نفسه يحققها .
و لحد مايبقي عندي حلم نفسي احققه .... هحاول اكون متفائل ... و افرد جناحي و اطير في السما .


Wednesday, October 19, 2011

الرستافاري

هي حركة دينية قامت في الاساس في افريقيا في اثيوبيا و قامت علشان تحارب سيطرة الانسان الابيض .
معتنقي الرستا بيعبدوا جاه - Jah .

اللي عملها في الاساس امبراطور اثيوبي اسمه هيلا سيلاسي الاول - Haile Selassie I .


و بما انها مشتقة من المسيحية فهما بيأمنوا بالمسيح بس برده بيأمنوا ان تعاليمه فسدت بعد سيطرة الانسان الابيض عليها .

بالنسبة لهم الجنة او الفردوس هي "صهيون - Zion" مش اللي في فلسطين ... المدينة الفاضلة الموجودة في اثيوبيا بما انها المكان اللي خرجت منه البشرية ... و ادام في جنة لازم يبقي في نار اللي هي "بابل - Babylon " و دا اللي بيمثله العالم الغربي الحديث واكتر حاجة بتبين دا الشعار بتاعهم اللي بيتكون من الاحمر بيمثل لون الدم و الاصفر بيمثل الصخور و الاحجار الكريمة و الدهب و الاخضر بيمثل الارض و اسد صهيون و بينضملهم اللون الاسود اللي بيمثل افريقيا علشان دي تبقي الالوان الاساسية ليهم .


يمكن اهم حاجة بتميزهم شعرهم ...

و طبعا تدخين الماريجوانا "حشيش" 




و طبعا من اشهر الرستافارين في العالم بوب مارلي

و مقرها الاساسي اثيوبيا و جاميكا دا غير انتشارها في بلاد كتير زي اليابان و الولايات المتحدة والسودان و مالي و كوت دي فوار و الكاميرون .

البوذية

طبعا ناس كتير سمعوا عنها . 
انا قلت ابدأ بيها علشان مشهورة .
البوذية هي مجموعة من التعاليم او المبادئ اللي عملها واحد اسمه سيدهاترا جواتاما- Siddharta Gautama اللي اصبح بوذا او بودا -Buddha .

و تقوم البوذية علي 4 مبادئ اساسية اسمهم الحقائق النبيلة الاربعة:
  1. ان الحياة اساسها المعاناة "هذه هي الحقيقة النبيلة عن المعاناة : الولادة هي معاناة، والشيخوخة هي معاناة، والمرض هو معاناة، والموت هو معاناة؛ الحزن ، والرثاء والألم والأسف واليأس هي معاناة؛ الاتحاد مع ما هو محزن هي معاناة؛ الانفصال عن ما هو مرضي هو معاناة، عدم الحصول على ما يريد المرء هي معاناة"
  2. اصل المعاناة "هذه هي الحقيقة النبيلة عن أصل المعاناة : إنه الحنين زيؤدي إلى تجدد الوجود، يرافقه البهجة والشهوة، السعي إلى الفرحة هنا وهناك هي أيضا كذلك، الشغف للمتع الحسية، الحنين للوجود، التوق للخلود "
  3. بعد كده وضح ايه اللي يوقف المعاناة"هذه هي الحقيقة النبيلة عن وقف المعاناة : هي تتلاشى بعيدا دون عودة عند وقف الأعمال التي تشغف النفس، والتخلي والتنازل عن ذلك، والتحرر من ذلك، وعدم الاعتماد على ذلك"
  4. بعد كده وضح الطريق اللي لازم الواحد يمشيه علشان يوقف معاناته الانسانية"هذه هي الحقيقة النبيلة عن الطريقة التي تؤدي إلى وقف المعاناة : الطريق النبيل الثماني، والذي هو النظر السليم، النية السليمة، الكلمة السليمة، العمل السليم، كسب الرزق السليم، الجهد السليم ، الذهن السليم، التركيز السليم"
يمكن اهم مفهوم من المفاهيم البوذية هو الكارما و الكارما ببساطة هي الفعل و رد الفعل ... انت عملت حاجة حلوة هتتردلك حلوة ... انت عملت حاجة بنت كلب هترجع الحاجة دي تعوضك .. نفس مفهوم الشتيمة تلف و ترجع لصاحبها بس في الكارما الشتيمة بتلف و المجاملة بتلف برده.


الهدف من المتعبد البوذي و الرهبان البوذين هو الوصول لمرحلة النيرفانا انت تقدر تتحرر من الكارما و المفروض ان محدش بيوصل للنيرفانا الا الرهبان بس زي دا... او ريتشارد جير D:


و بتتكثف البوذية في شمال شرق آسيامن اول الهند لحد اليابان .
و دا لينك للبوذية علي ويكيبديا ...هتلاقوا كلام كتير مقتبس او متشابه لإني مجرد لخصت الكلام اللي عاوز يقرأ اكتر يدور هو بقي :)).




Sunday, October 16, 2011

امبارح كان عمري عشرين

امبارح انا بجد كان عمري 20 
امبارح كان عيد ميلادي و خلصت العشرين .
و طبعا زي اي يوم عدا عادي باستثناء حبيت wall posts علي الفيس و كام تليفون من العيلة و الاصدقاء بالظبط 3 علشان مبالغش :)).
و كالعادة حالة القرف من اليوم دا زي كل سنة برده ايه المميز في ان اليوم دا يكون يوم ما الواحد يتولد . دا عته دا اليوم اللي المفروض الواحد يحزن علشان جه الدنيا بنت الوسخة دي .
دا اليوم اللي الواحد بتبدأ فيه رحلة المعاناة و المأسي .
علشان كده احب اقول Fuck Birthdays i hate it .
و علشان متكتأبوش و تلعنوا اليوم اللي قرأتم الpost دا فقررت اسيبكوا مع اغنية الكينج منير - امبارح كان عمري  20 واعتبروها هدية مني بمناسبة عيد ميلادي ليكوا :) .

Wednesday, October 12, 2011

Fuck SCAF

مش عارف اكتب عن ايه ؟؟

عن عيد ميلادي اللي بعد كام يوم وكالعادة بتحصل حاجة تخليه عيد كئيب زي كل سنة لدرجة اني بكره اليوم دا .

ولا اللي حصل في ماسبيرو مع ان الناس كلها اكيد اتكلمت فيه.

انا مش هطول و ارغي كتير.

كل اللي بيحصل في مصر من مصايب ملهوش غير حل واحد ان كل المصريين مهما كانت الديانة بتاعتهم مسلم مسيحي بوذي ملحد حتي لو قاعد في الحمام بيصلي للمية يتعاملوا علي اساس واحد انهم مصريين وعلشان تتحقق الدولة دي اللي في كتير بيحلموا بيها ... لازم المجلس العسكري المعرص دا يمشي و يتحاسب علي كل حاجة عملها من ساعة مامسك البلد بعد ما حسني اتخلع و دا مش هيحصل غير لما كل المصريين ينزلوا الشوارع و يخلعوه زي ما خلعوا مبارك .

علي راي الالتراس هنروح ونقول مين ضباطنا معرصين "عندهم حق" المجلس علي فكرة اغلبه رتب فريق يعني معرصين مأصلين .